cookie instellingen

Deze website gebruikt cookies om instellingen te onthouden. Hoe wij hier mee omgaan kunt u lezen in onze cookieverklaring. Lees verder

Ik ga akkoord

4 Valkuilen die ervoor zorgen dat je blijft doen wat je nu doet (en waar je eigenlijk mee wil stoppen)

Goed nieuws! Het ligt niet aan je motivatie als veranderen niet lukt.
Er is iets anders aan de hand. Ik wil dit graag met je delen omdat ik door mijn cliënten vaak met dit thema te maken heb.

En wat meer inzicht in ons gedragsproces kan jou helpen om beter met veranderen om te gaan.

Als je doet wat je altijd hebt gedaan, krijg je wat je altijd hebt gekregen. Deze uitdrukking heb je vast al eens gehoord. Als je iets anders wilt krijgen, zal je dus wat anders moeten gaan doen. Maar ja, daar zit nou juist het probleem. Meestal weet je het wel, maar het doen is nog wat anders.

Ik heb geen motivatie. Deze kreet hoor ik vaak. Dat is wat de meesten vaak zeggen. Maar daar heeft het blijven doen wat je eigenlijk niet wilt niets mee te maken. Was het maar zo simpel. Dan kon je met een schop onder de kont alsnog een eind komen. En soms lukt het op die manier even, maar zodra het schoppen ophoudt, stop jij ook met veranderen.

Het stoppen met ongewenst gedrag ligt wat ingewikkelder.
Vaak weet je donders goed wat je zou "moeten" doen, maar je doet het toch niet.
Je doet nooit iets zomaar. Elk gedrag van jou brengt je iets wat waardevol voor jou is.
Zelfs negatief of ongewenst gedrag. Dat klinkt gek, maar dat is waarom je het blijft doen. Als dat negatieve of ongewenste gedrag je niets waardevols meer op zou leveren, zou je er vanzelf mee stoppen.

Om hier iets meer van te begrijpen is het handig om te weten wat jouw gedrag bepaalt. Een aantal elementen bepaalt hoe je je gedraagt: je persoonlijkheid, je waarden, overtuigingen, kennis, vaardigheden en jouw sociale omgeving. De allerbelangrijkste zijn je waarden en overtuigingen. Deze zorgen voor een diepe verankering van gedrag.

Voorbeeld: Als jij overtuigd bent dat iedereen je aardig moet vinden, blijf jij jouw grenzen weggeven. Ook al betekend dit dat je eind van de dag kapot bent, je blijft dit doen in de hoop op waardering. En krijg je die, dan is dat de bevestiging dat je vooral moet doorgaan. Dan zijn er nog een aantal valkuilen die ervoor zorgen dat je niet stopt met het ongewenste gedrag. Hieronder kun je ze lezen.

4 valkuilen die ervoor zorgen dat je blijft doen wat je nu doet (en waar je eigenlijk mee wil stoppen)

het goede moment
Het is nooit het goede moment en stoppen wordt uitgesteld. Morgen, volgende week, na de vakantie als ik uitgerust ben, enz. Dat lijkt beter, maar het is nooit morgen, het is nooit volgende week.
Het feit dat je op elk moment kunt stoppen, is wat je weerhoudt van nu te stoppen.
keuzevrijheid
Wij willen over alles kunnen kiezen, maar hoe meer keuzemogelijkheid je hebt, hoe groter het risico dat je helemaal geen besluit neemt.
vertrouwdheid
Je kunt je ongewenste gedrag voor lief nemen, omdat je bang bent voor de consequenties van veranderen, of bang voor het onbekende.
de ander moet een eerste stap zetten
Je wilt wel veranderen, maar nadat de ander het initiatief heeft genomen. Daar wacht je dan op.

Denk na over hoe jij de situatie in stand houdt, wat je overwegingen zijn om er mee door te gaan. En bepaal wat de winst is voor jezelf (en anderen) als je je overtuigingen en gedrag verandert.
Daarmee doorbreek je de cirkel dat stoppen alleen een negatieve betekenis heeft en moeilijk te volbrengen is.

 

                                                                                      Lees meer artikelen