cookie instellingen

Deze website gebruikt cookies om instellingen te onthouden. Hoe wij hier mee omgaan kunt u lezen in onze cookieverklaring. Lees verder

Ik ga akkoord

6 redenen om de weegschaal de deur uit te doen

De vakantie is voorbij en dan is het weer tijd om de schade op te nemen. Hoeveel ben ik aangekomen? Met angst en beven ga je de weegschaal op en die geeft klip en klaar keihard een cijfer. En dat getal beheerst je de rest van de dag.

Viel het getal tegen dan ben je misschien wel extra chagrijnig of onzeker. En wordt je nog strenger voor jezelf: geen tussendoortjes meer!
Viel het getal mee dan ben je trots en laat je misschien de teugels wat vieren. Je denkt dan dat een extra koekje hier of bakje chips daar niet zoveel uitmaakt.

Misschien heb je al besloten wat je volgende lijnpoging wordt; een nieuwe shake, maaltijdvervangers, boek of iets anders. En de weegschaal wordt je vriend en vijand. Want deze verteld je of je het goed hebt gedaan of dat je (weer) hebt gefaald. Je durft er misschien niet eens meer op te gaan staan. Kop in het zand en maar hopen dat het goed gaat.

Wat is dat toch, die angst voor de weegschaal? Het is toch maar een ding? Kan dat niet anders?
Ja....dat kan. Ik geef je 6 redenen om de weegschaal de deur uit te doen

1. Laat je weegschaal niet jouw dag bepalen.
Ik spreek regelmatig vrouwen die iedere dag op de weegschaal staan. Als die 3 ons meer aangeeft dan gisteren, zijn ze ervan overtuigd dat ze iets verkeerd hebben gedaan. Gewicht is iets wat wisselt. Je kunt niet 3 ons vet aanmaken binnen een dag. Daarom heeft het geen zin iedere dag te wegen.
Je bereikt er alleen maar mee dat die weegschaal je leven bepaalt.

2. Je voelt wel of je bent afgevallen of aangekomen
Als je bent aangekomen of afgevallen, voel je dit heus wel aan je kleding of riem. Je hoeft daar echt niet voor op de weegschaal te gaan staan.

3. Jouw geluk is niet te meten.
Je bent meer dan een getal op de weegschaal. Laat daarom je eigenwaarde daar niet van afhangen Iemand die slank is, is niet mooier, beter, liever enz. dan iemand met een hoger gewicht. Dat heeft niets met elkaar te maken.

4. Iedere vrouw is uniek
Als jij perse een bepaald gewicht wilt hebben, vraag je dan af waarom. Alle vrouwen met bijvoorbeeld maatje 40 zien er anders uit. Hun gewicht verschilt ook. Alle vrouwen die een bepaald gewicht hebben verschillen weer in kledingmaat. Probeer niet aan een gewicht of kledingmaat te voldoen, want iedereen is anders.

5. Controle?
Je denkt misschien controle te hebben over je gewicht door te wegen, maar dit is niets meer dan nep controle. Met je gewicht controleren bereik je niets en houdt je jezelf alleen maar voor de gek.

6. Jezelf accepteren
Veel vrouwen die zijn afgevallen, blijven nog onzeker en ontevreden over zichzelf. Je kunt pas gelukkig zijn als je je goed voelt over jezelf als persoon en een gezonde leefstijl hebt. Je kunt ook aan je gewicht niet (altijd) afmeten hoe gezond je bent. Als je een gezond eet- en bewegingspatroon hebt, zie je vanzelf dat je haar glanst, je huid verbetert en dat je je fitter voelt. De weegschaal laat dat niet zien. Jezelf accepteren gaat niet van de ene op de andere dag. Het is een proces. Maar je kunt er vandaag nog aan beginnen.

 Bij Hartverblindend zijn er diverse mogelijkheden om aan de slag te gaan met jouw zelfacceptatie en op een duurzame en gezonde manier afvallen.

                                                                           Vorig artikel        Volgend artikel