cookie instellingen

Deze website gebruikt cookies om instellingen te onthouden. Hoe wij hier mee omgaan kunt u lezen in onze cookieverklaring. Lees verder

Ik ga akkoord

20 tips om meer zelfvertrouwen te krijgen

Twijfel je vaak aan jezelf?
Heb je het gevoel dat je niet goed genoeg bent?
Ben je bang om te falen?

Weet dan dat dat niet zo hoeft te zijn. Je hebt zelf de keus. Jij kunt beslissen of je jouw eigenwaarde en zelfbeeld verhoogt of verlaagt.

Ik geef je 20 tips die je helpen. Ze geven de mogelijkheid om buiten je comfortzone te treden. En wanneer je dat doet, bouw je beetje bij beetje vertrouwen in jezelf op. Je verzamelt concrete bewijzen dat je veel dingen kunt doen en bereiken.

1. Stop jezelf met anderen te vergelijken en stop met jezelf naar beneden te halen.

2. Schrijf de complimenten die je ontvangt, op in een complimentendagboekje.

3. Maak een lijst van minimaal 20 positieve kwaliteiten en talenten die jij bezit.

4. Accepteer mislukkingen. Een mislukking is slechts feedback om je naar je einddoel te brengen.
Falen is succes als je ervan leert.

5. Omring jezelf met positieve mensen van wie je kunt leren en zij van jou.

6. Vier je successen. Beloon jezelf wanneer je slaagt, hoe klein de prestatie ook is.

7. Als iets nog niet gelijk lukt, doe dan wat anders. Thomas Edison heeft duizenden experimenten uitgevoerd voordat hij de eerste gloeilamp maakte. Hij zei: "Het waren geen mislukkingen. Ik heb alleen duizenden manieren ontdekt waarop het niet werkt."

8. Maak een lijst met dingen die je leuk vindt aan jezelf, inclusief je persoonlijkheid, uitstraling, vaardigheden, uiterlijk.

9. Wacht niet op bijzondere momenten, maar maak de gewone momenten bijzonder.

10. Vraag om hulp. Hulp geven en ontvangen behoren in balans te zijn. Als jij alleen wilt geven, kan de ander alleen ontvangen en daarmee ontneem je die ander de gelegenheid om iets aan jou te geven.

11. Stop je met jezelf zo serieus te nemen en laat je eens gaan.

12. Je kunt wachten tot je perfect bent, maar je kunt ook nu al van jezelf houden!

13. Neem risico's en ga uitdagingen aan. Je zult verbaasd zijn wat er allemaal mogelijk is en wat je allemaal kunt.

14. Recht je schouders, glimlach en kijk recht vooruit. Je zult je goed en zeker voelen.

15. Herken en accepteer je sterke en zwakke punten.Iedereen heeft ze, niemand is perfect.

16. Stel realistische levensdoelen en wees trots op je inzet en resultaten. Begin klein, dit zal je zelfvertrouwen verbeteren. Wanneer je namelijk direct start met grote doelen is de kans groot dat je doelen onhaalbaar zijn en dit zal je zelfvertrouwen juist doen afnemen.

17. Doe iedere week iets nieuws om je kwaliteiten te ontdekken en je hersenen uit te dagen en te stimuleren (bijvoorbeeld ga naar een workshop, volg een studie, neem eens een andere route naar huis, doe iets creatiefs).

18. Schrijf de complimenten die je ontvangt, op in een dagboekje.

19. De kwaliteit van je leven is de kwaliteit van je denken. Wanneer je naar het positieve kijkt zal ook het positieve gebeuren. Wat je aandacht geeft groeit.

20. "Een mens lijdt dikwijls het meest door het lijden dat hij vreest" Deze quote heb je vast wel eens gehoord. En hij klopt! Stop met angst hebben voor iets. De angst is vaak ergen dan het iets. En wat als dat iets nooit gebeurt? Dan ben je voor niets zo bang geweest.

O ja, en als laatste tip; mijn trajecten, workshops en trainingen hebbeb als overeenkomst dat ze jouw zelfvertrouwen verhogen. 

                                                            Vorig artikel        Volgend artikel