cookie instellingen

Deze website gebruikt cookies om instellingen te onthouden. Hoe wij hier mee omgaan kunt u lezen in onze cookieverklaring. Lees verder

Ik ga akkoord

Wist jij dat stress dik kan maken?

De eerste week van november is door minister Assher uitgeroepen tot de Week van de Werkstress. Op allerlei manieren wordt van 3 – 7 november 2014 aandacht besteed aan werkdruk en werkstress. Maar waarom?

Ruim 1 op de 8 Nederlanders heeft vorig jaar last gehad van klachten vanwege werkstress volgens de NEA (Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden). Dit heeft grote gevolgen voor werkgevers en werknemers. Maar ook grote maatschappelijke gevolgen. Het voorkomen van ziekte en uitval door werkstress, en aan de andere kant het stimuleren van de mentale weerbaarheid, het werkplezier en de arbeidsproductiviteit, is belangrijker dan ooit.

We hebben soms een beetje stress nodig om goed te presteren of je door bepaalde situaties door te helpen. Maar teveel of continu stress leveren vroeg of laat mentale en lichamelijke problemen op. En als ik kijk naar wat hierboven genoemd wordt "1 op de 8 Nederlanders", kan het maar zo zijn dat jij die ene bent.

Heb jij last van werkstress? Als je je herkent in de onderstaande 4 punten heb je er in meer of mindere mate last van.
1. Je vindt het werk niet meer zo leuk, bent wat cynischer en hebt een korter lontje.
2. Je hebt langer nodig om bij te komen van je werk.
3. Je focust alleen nog maar op het 'overleven' van de werkdag.
4. Je kunt het werk niet meer loslaten. Je bent alleen nog maar cynisch over het werk, hebt geen vertrouwen meer in je vaardigheden en hebt last van fysieke klachten zoals buikpijn, hoofdpijn en langdurige oververmoeidheid. Als je in deze fase zit, kan echt sprake zijn van een burn-out. In dat geval moet je medische hulp zoeken.

Wist jij dat je dik kunt worden (of blijven) van stress?
Wanneer je veel stress hebt, lichamelijk of psychisch, maakt je lichaam (cortisol)stresshormonen aan. Dat is normaal, maar wanneer je te veel stress hebt, kan dat schadelijk zijn. Je kunt bovendien meer of minder gevoelig zijn voor het schadelijke effect van deze stresshormonen op je lichaam en geest. Dat is genetisch bepaald.
Als je hier gevoelig voor bent, kan dit leiden tot een ongunstige lichaamssamenstelling, zoals meer vet en minder spieren. Ook kan het leiden tot een hogere bloeddruk en een te hoog cholesterolgehalte leiden.

Stress die niet word aangepakt zal uiteindelijk leiden tot een burn-out. Uiteraard is het voorkomen van een burn-out altijd beter. Dus heb je last van lichte stressverschijnselen, neem je klachten serieus en doe er iets aan.

Tips:
• Plan vrije tijd. Streep in je agenda. Dat moment is voor jou en niet om je huishouden, werk of andere klusjes te doen. Spreek af met bijvoorbeeld een vriendin, dan kun je ook niet zo gemakkelijk die tijd toch weer voor iets anders gebruiken.
Eet gezond en beweeg. Stress maakt je moe, logisch dat je het liefst met een kant en klaar-hap op de bank ploft. Maar dit zorgt op de lange termijn dat stress meer kans krijgt. Zorg dat je gezond blijft, dan kan je mentaal en fysiek beter tegen spanning. Van bewegen krijg je meer energie en het werkt ook nog eens tegen stress.
• Ontspan. Zorg voor vaste momenten van ontspanning. Hoe je dat doet maakt niet uit. Doe ademhalingsoefeningen, maak een wandeling. Veel mensen ontspannen met muziek, een boek of een lang uitgebreid bad.
Praat met anderen. Blijf niet alleen zitten met je problemen. Op je werk kun je je baas of collega's duidelijk maken dat je te veel werk hebt liggen. Grote kans dat ze willen helpen aan een oplossing.
Hou op met 'moeten'. Het lijkt alsof iedereen zoveel van je verwacht. Dat alles mis gaat als jij niets doet. Bedenk dat je niet onmisbaar bent. Vaak zijn het niet de anderen waarvan je zoveel moet. Meestal moet je zoveel van jezelf. Je hoeft niet perfect te zijn. Pas je doelen aan, zodat ze haalbaar zijn.
Zeg 'nee'. Of beter; zeg 'ja' tegen jezelf. Stel grenzen aan wat je wel en niet wilt doen. Je wilt toch niet dat andere mensen je leven bepalen? Zeg niet meteen 'ja' als iemand iets van je wil, waar je eigenlijk geen zin in hebt. Vraag tenminste bedenktijd, dat maakt het makkelijker om af te zeggen.
Maak 's avonds een planning voor de volgende dag. Dat helpt je 's avonds om je werk los te laten. Schrijf op wat je wilt doen. Het geeft je overzicht en houvast. Plan ook lege ruimte in voor onverwachte zaken.
Herken stress. Iedereen ervaart stress anders. Niet iedereen heeft hoofdpijn, de één valt af, de ander gaat zich volproppen. Let goed op de signalen die je lichaam geeft. Leer van vorige stress situaties, zodat je snel kan ingrijpen als het je weer overkomt.

Heb je dit allemaal geprobeerd, maar zonder resultaat? Misschien heb je last van chronische stress. Maak eens vrijblijvend een afspraak met mij.
Ik zie in mijn praktijk vrouwen die in verschillende situaties toch altijd op dezelfde manier reageren. Vaak zijn het reacties die in het verleden ontstaan zijn. Daar kun je niet omheen, het verleden heeft je immers gevormd. Wanneer je hier inzicht in krijgt en leert anders te reageren, kun je die patronen doorbreken en krijg je weer grip op situaties."

 

                                    Vorig artikel        Volgend artikel