cookie instellingen

Deze website gebruikt cookies om instellingen te onthouden. Hoe wij hier mee omgaan kunt u lezen in onze cookieverklaring. Lees verder

Ik ga akkoord

3 tips hoe het veranderen van jouw ongewenste gedrag wel lukt

Zoals je net hebt kunnen lezen is gedragsverandering de sleutel tot succesvol afvallen én op gewicht blijven. En natuurlijk ook voor allerlei andere problemen waar je tegen aan loopt. Alleen is dat veranderen vaak heel lastig.
Je begint wellicht heel enthousiast en merkt al snel dat je gewoon weer precies doet wat je altijd al deed.

En toch zie je mensen om je heen of op televisie die het wel lukt. Die blijkbaar wel een knop hebben omgezet. En dat kan aardig frustrerend zijn. Waarom zij wel en jij niet? Hebben ze een speciale gave, of meer wilskracht? Nee, daar heeft niet niets mee te maken.

Maar wat is dan het geheim?
Er is geen quick-fix voor verandering. Veranderen is altijd een proces.
Ik zeg altijd dat je oude gedrag een heel diep karrespoor is waar je heel makkelijk, vaak op de automatische piloot, in blijft hangen. Een nieuw spoor trekken kost dus moeite en tijd. Maar er zijn wel dingen die je helpen bij veranderen.

Hier komen de 3 tips:

Maak de doelen zo klein dat je succes kunt behalen op korte termijn.
Stel je voor hoe lastig het is als je met jezelf afspreekt "Ik snoep niets meer vanaf morgen". Hoe ga je dit volhouden? Hoelang? En wat als je wel wat snoept. Dan komt het bekende stemmetje om de hoek kijken "Zie nou wel, ik kan het gewoon niet".
Hoe zou het zijn als je met jezelf afspreekt "Vandaag zorg ik dat ik tijd neem voor mijn maaltijden, zodat ik geen honger krijg en ik geen tussendoortjes nodig heb.
Als ik mezelf betrap met snoep, ga ik onderzoeken hoe dat komt".
De kans is groot dat het je die dag lukt en je een overwinning kunt vieren.

Weet dat terugval erbij hoort.
Het is niet reëel om te denken dat vanaf dag één alles goed moet gaan. Zoals je net gelezen hebt is dat oude karrespoor diep en de kans is groot dat je daar weer een keer of wat in terugvalt. En dat maakt niet uit. Alleen de keus om erin te blijven of weer het nieuwe spoor uit te diepen is belangrijk. Die keus is het enige wat telt.
Leer van de momenten dat je terugviel, dat kan het verschil maken voor de volgende keer dat je in dezelfde situatie komt.

Weet jouw echte reden om te willen veranderen.
Dit klink misschien raar en als een open deur. Toch is er altijd een reden achter de reden. Een voorbeeld: Stel dat je beter je grenzen wilt aangeven. En dat jouw reden daarvoor is dat je dan beter balans krijgt in werk, privé en gezin.
Dat is heel mooi, maar ga eens nadenken waarom je die balans wilt bereiken. Wat je daar dan aan hebt. En dan kan het maar zo zijn dat het je eigenlijk wilt dat mensen je serieus nemen.

Ga eens met deze tips aan de slag bij het veranderen en merk dat het dan makkelijker is. Zoek iemand op (vriendin, partner, collega enz.) om mee te sparren tijdens jouw veranderproces. Wil je het echt goed aanpakken, dan heeft een veranderproces onder begeleiding van een coach natuurlijk het grootste slagingspercentage.

 

 

                                                                Vorig artikel        Volgend artikel