cookie instellingen

Deze website gebruikt cookies om instellingen te onthouden. Hoe wij hier mee omgaan kunt u lezen in onze cookieverklaring. Lees verder

Ik ga akkoord

7 tips om jezelf mooier te voelen (deel 2)

Ben je al aan de slag geweest met de tips uit het vorige artikel? Ik ben benieuwd wat ze je gebracht hebben. Of je uberhaupt iets milder naar jezelf hebt kunnen kijken. Ik hoop het. Om je nog meer te inspireren, heb ik nog een paar tips voor je.

Ik zou het heel leuk vinden als je me een reactie wil mailen met je bevindingen over deze en de vorige tips. Of als je zelf nog een tip toe te voegen hebt.

Dit zijn de laatste 4 tips:

4. Leer in de spiegel te kijken
Als je voor de spiegel staat, zie je waarschijnlijk vooral die dingen die je niet bevallen. Probeer jezelf te zien zoals anderen je zien: als één geheel. Je bent meer dan alleen je billen. Zeg positieve dingen tegen jezelf in de spiegel. Bijvoorbeeld “ik heb mooie haren” of “ik vind mijn mond heel sexy”.
Wat ook helpt is zonder oordeel te kijken, maar meer feitelijk. Dus i.p.v. “mijn benen zijn afschuwelijk dik” zeg je “mijn benen zijn breder van een gemiddelde vrouw”. Dat klink al veel minder hard en is veel realistischer.

5. Zie het in perspectief
Welke mensen in jouw omgeving bewonder je? En is die bewondering gebaseerd op hun uiterlijk, of op hun karaktertrekken of prestaties? Hoe zou jij na je dood herinnerd willen worden? Wat zou je zeggen tegen een goede vriendin die zich zorgen maakt over haar uiterlijk? Op welke eigenschappen van jezelf ben je trots? Door deze vragen voor jezelf te beantwoorden, plaats je het belang van uiterlijk in perspectief. Hoe je eruitziet, is slechts een deel van wie je bent.

6. Toon respect voor jouw lijf
Wist je dat je huid zichzelf eens per maand vernieuwt?
En sta eens stil bij het plezier wat je hebt dat je je geliefde en kinderen kunt zien en horen. Dat je lijf van alles regelt zonder dat je daar bij stilstaat. Jouw lichaam is buitengewoon. Het is nier eerlijk om het te veroordelen op hoe het eruitziet.

Om hierbij stil te staan kun je een lijstje maken van alles wat jouw lichaam je laat doen, en dat regelmatig doorlezen. Met je armen kun je knuffelen, met je voeten (en de rest van je lijf) lekker dansen en met je mond praten. Zorg daarom goed voor je lichaam! Verwen jezelf met een massage of een ontspannend bad. Doe aan beweging die je leuk vindt; mensen die bewegen, voelen zich beter over hun lijf. Streef naar een gezond lichaam, niet naar een mooi lichaam.

7. Ken je denkfouten
Welke gedachten heb jij over je lichaam? Misschien herken je onderstaande denkfouten:
- gedachten lezen “Die vrouw kijkt naar me omdat ik er raar uitzie in mijn badpak”
- negeren van positieve boodschappen “Ze gaf me alleen maar een complimentje over mijn haar omdat ze aardig wilde zijn”
- toekomst voorspellen “Als ik ben afgevallen, zal ik een partner vinden”

Let op op deze denkfouten, en vervang negatieve gedachten door meer rationele zoals “Die vrouw kijkt naar me, omdat ze naar iedereen kijkt die langsloopt”.

Bonus tip: Wijs anderen nooit op je eigen fysieke tekortkomingen. Mensen zien de dingen waarschijnlijk niet waar jij zo’n hekel aan hebt, dus waarom zou je hun aandacht daarop richten?’

                                                                Vorig artikel        Volgend artikel