cookie instellingen

Deze website gebruikt cookies om instellingen te onthouden. Hoe wij hier mee omgaan kunt u lezen in onze cookieverklaring. Lees verder

Ik ga akkoord

Een supertip om af te vallen; wordt een snob!

Iedere ochtend loop ik met mijn hond een rondje in het buitengebied van ons dorp. Lekker rustig zo op de vroege morgen. En soms denk ik eraan om de telefoon mee te nemen om iets op te filmen als ik dat wil. Vaak vergeet ik dat, maar gelukkig niet vandaag.

Vandaag gebeurde en namelijk iets dat een heel grappig voorbeeld was van een supertip die ik altijd geef tijdens de workshop Mindful Eten. Ik wil deze dan ook graag met je delen, zodat jij er vanaf nu mee aan de slag kan gaan en zult merken dat het echt werkt.

Ik zal de tip verder toelichten.
Als je vanaf nu besluit dat alleen het lekkerste en het beste goed genoeg is voor jou, zullen er een heleboel dingen zijn die je niet meer eten. Nu ben je waarschijnlijk niet heel erg kieskeurig en merk je bevoorbeeld dat als er wat op tafel staat je het op gaat zitten eten, terwijl je het eigenlijk helemaal niet superlekker vindt. En zeer waarschijnlijk geef je jezelf achteraf weer op de kop ómdat je het hebt zitten eten. Dat is 2 keer jammer. De eerste keer omdat je genoegen neemt met iets wat matig is (en soms zelfs minder dan matig) en de tweede keer omdat je alleen maar jezelf een minderwaardig gevoel geeft en daar niets mee opschiet.

Ga vanaf nu al het eten eens een cijfer geven op smaak en op kwaliteit. Bijvoorbeeld chocola. Let de komende tijd eens heel bewust op de smaak van de verschillende soorten chocola die je eet. Welke geef je bijvoorbeeld een 3 en welke een 9? Of kijk eens op een verpakking van een kant en klaarmaaltijd wat er inzit. En dan bedoel ik niet de voorkant met allerlei mooie kreten, maar de ingrediënten lijst. Ik noem als voorbeeld altijd de kant en klare bak lasagna. Lekker snel en makkelijk. Als ik echter alleen al naar de lengte van de ingrediëntenlijst kijk en hoeveel onbekende woorden en E-nummers erop staan, krijgt die bak van mij alleen al voor kwaliteit een 1. Als ik zelf lasagna maak weet ik wat er ingaat en weet ik zeker dat er meer groente (yeuhh gezond) ingaat. En dat ie lekkerder smaakt ;-) 

Spreek vervolgens met jezelf af dat je over alles onder de 8 al niet eens nadenkt of je het neemt of niet. Pas vanaf een 8 is het lekker en goed genoeg om in jouw lichaam te mogen worden toegelaten. En als je dan kiest om het op te eten, doe dat dan met alle aandacht en geniet ervan. En het allerbelangrijkste; voel je niet schuldig! Wil je meer van deze tips? Je kunt je inschrijven voor de gratis workshop Mindful Eten. De eerste is op 5 september.

                                                            Vorig artikel        Volgend artikel